4η Θεματική Ενότητα (ΣΔΕ)
Η θεματική ενότητα «Ειδικά Θέματα Στρατηγικής» παρέχει στα διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων το απαραίτητο υπόβαθρο γνώσεων που για περαιτέρω εξειδίκευσή τους σε ειδικά θέματα στρατηγικού μεταξύ των ακόλουθων 2 ομάδων μαθημάτων:
Ομάδα Ι.
Η ύλη της συγκεκριμένης ομάδας ξεκινά με την υποενότητα «Στρατηγικό Μάνατζμεντ» που παρουσιάζει τις πρακτικές και την εφαρμογή των αρχών του Στρατηγικού Μάνατζμεντ επιχειρήσεων και οργανισμών τόσο του δημόσιου, όσο και του ιδιωτικού τομέα. Καλύπτονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
- Οι παράγοντες που προσδιορίζουν το ‘άριστο’ μέγεθος μίας επιχείρησης
- Παράγοντες που επιδρούν στην επέκταση της επιχείρησης
- Αξιολόγηση , Επιλογή και Υλοποίηση Στρατηγικής
- Λήψη Στρατηγικών Αποφάσεων
- Στρατηγικές Συμμαχίες στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό
- Εκπόνηση Επιχειρηματικού Σχεδίου
Κατόπιν, η υποενότητα «Στρατηγική Διεθνών Επιχειρήσεων» πραγματεύεται τους λόγους για τους οποίους επιχειρήσεις αποφασίζουν να διεθνοποιηθούν, καθώς και τις πρακτικές που ακολουθούν κατά τη διαδικασία διεθνοποίησης τους. Μελετάται πως οι επιλογή των στρατηγικών διείσδυσης των Πολυεθνικών επιχειρήσεων καθορίζεται με βάση τους εταιρικούς στόχους και τα χαρακτηριστικά του εξωτερικού περιβάλλοντος και πως οι στρατηγικές αναπροσαρμόζονται διαχρονικά ώστε να συμβαδίζουν με τις μεταβολές που ευρύτερου περιβάλλοντος. Καλύπτονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
- Κίνητρα για Διεθνοποίηση
- Επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μέσω διεθνοποίησης (θεωρία κόστους συναλλαγών, εκλεκτικό παράδειγμα, κύκλος ζωής προϊόντος)
- Στρατηγικές διείσδυσης σε διεθνείς αγορές (Εξαγωγές, Διεθνείς Συμπράξεις – International Joint Ventures, συμβατικές στρατηγικές –αδειοδότηση/δικαιόχρηση, εξαγορές και συγχωνεύσεις, θυγατρικές)
Τέλος, στην υποενότητα «Στρατηγικό Μάρκετινγκ» παρουσιάζεται όλο το φάσμα του μάρκετινγκ: της τμηματοποίησης της αγοράς, της στόχευσης και τοποθέτησης, του προϊόντος, της τιμολόγησής του, της διανομής του και της ολοκληρωμένης επικοινωνίας του. Καλύπτονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
- Μάρκετινγκ: Ο σύγχρονος ρόλος
- Tο περιβάλλον Μάρκετινγκ
- Κατανόηση της συμπεριφοράς του Καταναλωτή
- Έρευνα Μάρκετινγκ
- Τμηματοποίηση της αγοράς, στόχευση και τοποθέτηση
- Προϊόν
- Διανομή, Τιμολόγηση
- Ολοκληρωμένη επικοινωνία
Ομάδα ΙΙ.
Η ύλη της συγκεκριμένης ομάδας ξεκινά με την υποενότητα «Στρατηγική Αειφορικής Ανταγωνιστικότητας», που από το ακαδημαϊκό έτος 2021-22 θα αντικαταστήσει την υποενότητα «Στρατηγική Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας Επιχειρήσεων και Κρατών», της οποίας αποτελεί επέκταση με επικαιροποιημένο περιεχόμενο και πραγματεύεται ζητήματα που άπτονται των στρατηγικών επιλογών επιχειρήσεων και κρατών στο πλαίσιο του ευρύτερου διεθνούς περιβάλλοντος και παρουσιάζονται οι δείκτες μέτρησης της ανταγωνιστικότητας και οι παράγοντες που συντείνουν στην μεταβολή της βάση των σχετικών θεωριών με ιδιαίτερη έμφαση στις Επενδύσεις. Τέλος αναλύεται η μεταβαλλόμενη αρχιτεκτονική της διεθνούς χρηματοδότησης και παρουσιάζονται οι διεθνείς και εγχώριες πηγές χρηματοδότησης και τα καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανάπτυξη επιχειρήσεων και κρατών. Καλύπτονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
- Θεωρίες Διεθνούς Εμπορίου
- Θεωρίες Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας
- Αειφορική Ανάπτυξη
- Επιχειρηματικότητα και διεθνείς Επιχειρήσεις
- Δημόσια Πολιτική Αειφόρου Ανταγωνιστικότητας
- Διεθνής Ανταγωνιστικότητα και Δείκτες μέτρησής της
- Ξένες Άμεσες Επενδύσεις και Θεωρίες Επενδύσεων
- Η Μεταβαλλόμενη Αρχιτεκτονική της Διεθνούς Χρηματοδότησης
- Παγκόσμιοι Περιφερειακοί & Εθνικοί Φορείς Χρηματοδότησης
Στη συνέχεια, η υποενότητα «Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Καινοτομιών» γίνεται μία εισαγωγή στην επιχειρηματικότητα, αναπτύσσονται οι πρακτικές καινοτομίας και επιχειρηματικότητας και παρουσιάζονται και αναλύονται τα συστήματα και εργαλεία διαχείρισης της καινοτομίας και η δυναμική τους. Τέλος, αναλύονται η σημασία και οι επιπτώσεις της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας για την Ευρώπη και κυρίως για την Ελλάδα στην αρχή του 21ου αιώνα. Καλύπτονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
1. Εισαγωγή στην Τεχνολογική Επιχειρηματικότητα
- Εισαγωγή – Ορισμοί
- Είδη επιχειρηματικότητας – Έσω- / Μίκρο- / Σειριακή
- Η επιχειρηματικότητα ως επίπεδο για την καινοτομία: διαμόρφωση νέων τεχνολογικών εγχειρημάτων και χρηματοδότηση - μελέτες περιπτώσεων
2. Πρακτικές Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας
- Δίκτυα καινοτομίας και συστάδες συνεργασίες γνώσης: τρόποι για το σχηματισμό και την ανάπτυξη υψηλής τεχνολογίας νέων επιχειρήσεων και ΜΜΕ
- Τεχνολογική εκτίμηση και χρηματοδότηση κεφαλαίου ρίσκου: κεφαλαίο αγγέλων, κεφαλαίο επιχειρηματικού κίνδυνου, εταιρικό κεφαλαίο κίνδυνου, και συνεργασίες δημόσιου-ιδιωτικού για οικονομική ανάπτυξη
- Καινοτομία δια μέσου της επιχειρηματικότητας: κρίσιμη επιτυχία και παράγοντες αποτυχίας μάθηση μέσω αποτυχιών
3. Η σημασία και οι επιπτώσεις της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας για την Ευρώπη και κυρίως για την Ελλάδα στην αρχή του 21ου αιώνα
- Προκλήσεις και ευκαιρίες για τις ανεπτυγμένες, στηριζόμενες στη γνώση κοινωνίες και οικονομίες
- Έννοιες ανταγωνισμού, ανταγωνιστικότητας και ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και θέματα σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο
- Από το εμπόριο των προϊόντων στο εμπόριο των στόχων που βασίζονται στη γνώση: παγκόσμιες/τοπικές στρατηγικές θύλακα και εύρους
- Εκπαίδευση, έρευνα και καινοτομία: οι τρεις στυλοβάτες για τη βιώσιμη και δίκαιη κοινωνικοοικονομική ευημερία και ανάπτυξη
- Τεχνολογική επιχειρηματικότητα: ο ευρύς εξισορροπητής της κοινωνικοοικονομικής ευημερίας και ο καλύτερος ανοιχτός δρόμος για τις γηράσκουσες κοινωνίες και τις ώριμες οικονομίες
4. Εισαγωγή στην έννοια της τεχνολογικής καινοτομίας
- Εισαγωγή – Ορισμοί (εφεύρεση, δημιουργικότητα, καινοτομία)
- Τύποι τεχνολογικής και μη καινοτομίας
- Τεχνολογική αλλαγή
5. Η καινοτομία ως διαδικασία διαχείρισης
- Διαχείριση & μεταφορά τεχνολογίας
- Διαχείριση αβεβαιότητας και κίνδυνου σε νέες τεχνολογίες και αγορές
- Μοντέλα διαδικασίας καινοτομίας
- Διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων
- Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και της εφευρετικότητας – μελέτες περιπτώσεων
6. Εργαλεία Διαχείρισης Καινοτομίας
- Τα τρία Μ της καινοτομίας: μετρητικά, μετρήσεις, και μάνατζμεντ
- Καινοτομία καθοδηγούμενη από τη γνώση: Το “mode 3” μοντέλο της δημιουργίας, διάχυσης και χρήσης της γνώσης
- Οι πραγματικές επιλογές ως μέσο επίτευξης της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας
7. Συστήματα καινοτομίας
- Βασικές αρχές συστημάτων καινοτομίας
- Δυναμική συστημάτων ως έννοια, εργαλείο και διαδικασία
- Συστήματα καινοτομίας: τομεακά, περιφερειακά, εθνικά – μελέτες περιπτώσεων
- Συστήματα καινοτομίας και δυναμική συστημάτων
Τέλος στην υποενότητα «Βιώσιμη Αναπτυξιακή Χρηματοδότηση (Sustainable Finance)» που από το ακαδημαϊκό έτος 2021-22 θα αντικαταστήσει την υποενότητα «Αναπτυξιακά Χρηματοδοτικά Εργαλεία», της οποίας αποτελεί επέκταση με επικαιροποιημένο περιεχόμενο, γίνεται παρουσίαση των εγχώριων και διεθνών πηγών χρηματοδότησης επιχειρήσεων και οργανισμών και των σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων για την βιώσιμη αναπτυξιακή τους επέκταση. Καλύπτονται τα ακόλουθα:
- Κύριες Στρατηγικές Επέκτασης των Επιχειρήσεων και Οργανισμών
- Λόγοι και Αποτελέσματα Επέκτασης
- Προβλήματα και Χρηματοδότηση των επεκτάσεων
- Τραπεζικό Σύστημα κι Χρηματοδότηση της επέκτασης των επιχειρήσεων
- Χρηματοδοτική Μίσθωση (Leasing)
- Πρακτορεία Επιχειρηματικών Απαιτήσεων (Factoring, Forfaiting)
- Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Venture Capital)
- Καινοτόμα Αναπτυξιακά Χρηματοδοτικά Εργαλεία (Crowdfunding, κλπ)
- Επενδύσεις Αντίκτυπου (Impact Investing)